2010/05/09

Scottish pure butter chocolate chip shortbread

A fellengzős név mögött egy végtelenül egyszerű sütemény rejtőzik. Vannak dolgok, amiket nem szabad és nem is érdemes variálni, pont úgy jó, ahogy van. 1-2-3, ennyi a skót vajas keksz titka, ezt az arányt nem szabad megborítani és akkor tökéletes lesz.

Mindezek ellenére a skót vajas keksz nem egyszerű műfaj, emlékszem, mikor először kóstoltam kifejezetten nem ízlett és sokáig nem is értettem, miért istenítik annyira. Se nem sós, se nem édes, az állaga is kissé fura (legalábbis akkor ezt gondoltam), mi lehet ebben a jó? Aztán ahogy lassacskán "beértem" (nem, nem írom le, hogy öregszem :)), először megtanultam értékelni majd élvezni is ezt a süteményt. Téli délutánokon egy jó kávé mellé a legtökéletesebb kísérő, álmos reggeleken egy bögre langyos tejjel ideális napindító, és meleg nyári estéken krémes, tejszínes fagylaltokhoz a legjobb süteményforgács készíthető belőle. 

Hozzávalók:
1 rész kristálycukor
1 rész étcsokoládé
2 rész hideg vaj
3 rész liszt (ennek fele vagy minimum 1/3-a kukoricaliszt legyen)
csipet só

Elkészítése:
A cukrot alaposan eldolgozom a vajjal, majd hozzászitálom lisztet, a sót, és amilyen gyorsan csak tudom (nehogy a vaj olvadni kezdjen) összegyúrom a tésztát. Forgácsolódik, szétesik, nem baj, nem kell megijedni, attól az még jó lesz. 
Miután alaposan összedolgoztam a tésztát, minimum fél órára hűtőbe teszem (de volt már úgy, hogy egy egész éjszakára is bent maradt), ezután kiveszem, egy kissé újból átgyúrom, közben hozzáadom a darabosra tört étcsokoládét, majd kb. 1 cm vastagságúra nyújtom a tésztát. 
A nyújtás ebben az esetben erős túlzás, nyújtófával tenni macerásabb, inkább kézzel lapítgatom, vajas tésztával könnyebb kézzel bánni. Ha már megfelelően vastag, egy nagyobb pogácsaszaggatóval kekszeket szaggatok belőle, és sütőpapírral bélelt tepsiben 175 fokra előmelegített sütőbe tolom. Körülbelül 15-20 perc alatt el is készül, hagyom teljesen kihűlni,  majd fémdobozban tárolom és gyakorlatilag bármilyen indokkal folyamatosan rájárok. :)

Ui.: A fotó annyiban csalás, hogy még valamikor egymillió évvel ezelőtt hoztam Nagy-Britanniából Walkers shortbread-et, és a házi saját készítésűt annak a dobozában tárolom.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Tetszik a recept,de pontosítanád a mennyiségeket?
Hajni

Padlásszoba írta...

Szia!
Mikor írtam a posztot gondolkodtam, hogy vajon hogyan lehet ezt jól megfogalmazni, mivel a lényeg az arányokon van, azt nem szabad megváltotatni. A pontos recept attól függ, mennyi kekszet szeretnél majd a végén, de mivel sokáig eláll, szerintem az alábbi adag általában jó. Sok lesz belőle, de fémdobozokban hűvös helyen tárolva hónapokig finom marad.
Ha egy részt 25 dkg-nak veszel, akkor a recept:
- 25 dkg kristálycukor
- 25 dkg étcsokoládé
- 50 dkg hideg vaj
- összesen 75 dkg liszt (ebből minimum 25 dkg kukoricaliszt és a maradék 50 dkg sima, de lehet fele-fele arányban is)
- csipet só
Jó sütögetést!

Névtelen írta...

Nagyon köszönöm!
Hajni