2010/04/04

Békebeli tejszínes kuglóf

"Ugorjatok fel, Leonida néni mazsolás kuglóffal vár, csokoládét is főz mellé!" - számomra az ilyen és ehhez hasonló mondatok mindig valami megfoghatatlan csodát jelentettek, mikor tizenéves koromban kedvenc ifjúsági regényeimet, László Endre Szíriusz kapitány sorozatát olvastam ezredszer (ha jól emlékszem, hangjátékként is ment a rádióban). Szíriusz kapitány mellett Leonida néni is emblematikus figurája volt a regényeknek, és a holdbéli kalandok mellett valahogy mindig vártam, hogy egyszer csak megtudom a könyvekből a szoljanka leves titkát is csakúgy mint azt, mi történt Pintonnal és anyukájával. Bár a kedves idős házvezetőnő receptjei sosem szerepeltek a regényekben (vajon miért nem? :)), mégis szinte éreztem az általa készített nyalánkságok ízét a számban, és óriási igazságtalanságnak érteztem az élettől, hogy nekem ezen a Föld nevű bolygón kell senyvednem akkor és ott, mikor pár tíz évvel később a Holdon egy hozzám hasonló korú fiatalokból álló csapat nemcsak hogy a világ legizgalmasabb ügyeiben nyomoz, de még ráadásul mazsolás kuglófot is kap forró csokoládéval, míg nekem csak a Maki csoki jut néha. Mindenestre azt hiszem akkor határoztam el, hogy ha "nagy leszek", én bizony megtalálom annak a Leonida néni-féle kuglófnak a receptjét és viszlát, Maki csoki!
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, a csokoládét elkészítettem, a kuglófot megsütöttem, a Maki csoki gyártását megszüntették (tényleg, emlékszik még rá bárki is rajtam kívül?), de Szíriusz kapitány kalandjaira azóta is jó szívvel gondolok vissza, és ha a vakarékok majd elég idősek lesznek hozzá, mindenképp a kezükbe nyomom. Már nem emlékszem, honnan ez a recept, de talán nem is számít. Számomra ez A KUGLÓF, békebeli, igazi, forró és illatos, talán még Leonida néninek is ízlene.

Hozzávalók:
50 dkg liszt
4 dkg friss vagy 1 zacskó szárított élesztő
1,5 dl langyos tej
1,5 dl tejszín (20%-os)
13 dkg cukor
2 dkg bourbon vaníliás cukor
15 dkg vaj (és egy kevés a forma kivajazásához)
10 dkg mazsola
5 tojás
5 evőkanál whiskey (bourbon) vagy rum
1 lime reszelt héja
csipet só
zsemlemorzsa a forma kiszórásához
porcukor a kuglóf megszórásához

Elkészítése:
A megmosott mazsolát beáztatom a whiskeybe és némi meleg vízbe, és félreteszem. Míg ázik, a lisztet tálba szitálom, a közepébe kis lyukat fúrok, beleöntöm a langyos tejet, egy kevés cukrot és belemorzsolom az élesztőt. Kicsit elkeverem és 15 percig pihentetem, hogy kissé felfusson. Ezután hozzákeverem a tejszínt, a cukrot, a tojásokat, a kissé lágy vajat, a reszelt limehéjat és a sót. Az így kapott tésztát alaposan kidagasztom (leglalább 20 percig megy a gép), minél levegősebb, annál finomabb lesz majd a kuglóf. Ha már hólyagos, akkor hozzákeverem a lecsepegtetett mazsolát is, és a kész, nokedli tészta sűrűségű masszát kivajazott, kizsemlemorzsázott formába öntöm. Letakarom és meleg helyen újabb negyed órát kelesztem. Nem kell megijedni, őrülten nem fog felfutni, éppen hogy csak egy kicsit megemelkedik, de nem baj (attól még ezt a lépést ne hagyjuk ki)! Végül 200 fokra előmelegített sütőbe tolom és 50-60 percig sütöm. Készenléti állapotát érdemes tűpróbával ellenőrizni, ha esetleg sülés közben úgy látjuk, túlságosan barnul a teteje (vagyis az alja, nézőpont kérdése :)), akkor fóliával letakarhatjuk, nehogy megégjen. Ha megsült kiveszem, hagyom a formában kihűlni, majd kiborítom és porcukorral megszórom.

Nincsenek megjegyzések: