2010/11/05

Teljes kiőrlésű tönkölyös-rozsos-zabpelyhes kenyér

Nagyon szeretem a kenyereket. Egész pontosan szeretek én mindenféle tésztát, péksüteményt, legyen az édes vagy sós, de a házi készítésű, sütőből frissen kivett, még forró, ropogós kenyerekért különösen odavagyok. Ennek ellenére nem vagyok nagy kenyérsütő-spíler. Persze készítek párfélét, sütöttem már zsemléket, kifliket és brióst is, mégsem tartozom azok közé, akik folyamatosan maguknak sütik a reggelinek valót. Ha tehetem és időm engedi, hetente egyszer azért igyekszem legalább egy kenyeret összehozni, de ha épp valamiért nem úgy jön ki a lépés, akkor nem esem kétségbe egy jó pékségben vásárolttól sem.

Ez az öregtésztás kenyér viszont nagy kedvencem lett. Az alapötlet (azt hiszem) Limarától és Mohától származik, de bevallom őszintén, már nem emlékszem pontosan milyen recepteket "gyúrtam össze", mindenesetre annyit alakítottam rajta, hogy a mi szájízünknek megfeleljen. A végeredmény pedig egy ropogós héjú, finom bélzetű, de nem morzsálódó kenyér lett, amit bármikor szívesen sütök, mert biztos a jó végeredmény.

Hozzávalók: 
30 dkg öregtészta (az öregtészta Limara instrukciója alapján készült)
10 dkg rétesliszt
20 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
10 dkg zabpehely
280 ml langyos víz
150 g tejföl vagy joghurt (vagy vegyesen)
2 púpos teáskanál só
1 teáskanál cukor
1/2 teáskanál őrölt kömény
50 ml olaj
2 dkg friss élesztő
egy csipet aszkorbinsav
+ 1 marék zabpehely a díszítéshez (elhagyható)

Elkészítése:
A 30 dkg öregtésztát + 10 dkg réteslisztet + 10 dkg tönkölylisztet összekeverem a vízzel, a cukorral és az élesztővel. 20 percig dagasztom, majd kb. 45 percig meleg helyen kelni hagyom.
Eközben a többi hozzávalót simára keverem, majd a 45 perc leteltével hozzáöntöm a megkelt, félig kész tésztához. 
Az egészet újabb 20 percig dagasztom, majd cipóra formázom, és egy előzőleg sütőpapírral kibélelt 8 literes jénaiba tesztem. 
A tetejét alaposan megspriccelem vízzel, díszítésként egy maréknyi zabpelyhet szórok rá, egy éles késsel bevagdosom a tetejét, majd a jénai fedelét rátéve még 20 percig kelesztem.
Végül 200 fokra előmelegített sütőbe tolom és aranybarnára sütöm. Aki kicsit vastagabb héjjal szereti a kenyeret, szedje le a jénai fedelét kb. 15 perccel a sütés vége előtt.

A fotózáshoz a kenyeret saját készítésű fahéjas-gyömbéres szilvalekvárral "körítettem". Ember meg alig bírta kivárni a fényképezés végét, hogy végre megehesse. :)

Nincsenek megjegyzések: