2010/03/10

Diós-zabpelyhes rozskenyér

Van olyan ismerősöm, aki néha napokig nem eszik kenyeret és nem hiányzik neki. Nekem hiányozna.
Szeretem akár cipó, akár hosszúkás francia, akár magos, akár foszlós fehér vagy éppen barna; szeretem, ha a héja ropog a fogam alatt, szeretem, ha a puha belsejét Buborék (2 éves) két kézzel tömi a szájába, szeretek krémlevest süríteni vele, és szeretem akkor is, ha már kicsit megszikkadt, vajas pirítóshoz az a legjobb. A kenyérben az a fantasztikus, hogy millió féle lehet, mindenki ki tudja kísérletezni a számára legmegfelelőbbet tükörtojás mellé reggelihez, uzsonnára szendvicsnek, főétel mellé húsokhoz és mártásokhoz, vagy akár csak úgy magában.
Nekem ez az egyik legjobban sikerült, tömör, de mégis lágy, a dió pedig különösen finomra pirul a héjában.

Hozzávalók:
30 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
10 dkg búzaliszt
1,5 evőkanál darált dió
1,5 evőkanál zabpehely
2,5 dkg élesztő
3 dl melegvíz
2 evőkanál olaj
1 teáskanál tengeri só
1 teáskanál cukor


Elkészítése:
A kétfajta lisztet összekeverem, majd a dagasztógép táljába szitálom (mindig mindenhez átszitálom a lisztet bármi is készüljön később belőle, ránézésre is finomabb textúrájú lesz és a belőle készült tészták is lágyabbak lesznek).
A közepébe egy kis lyukat fúrok, beleöntöm a cukrot és a víz felét, majd belemorzsolom az élesztőt. Kb. 10 percig hagyom, hogy az élesztő felfusson, utána beleöntöm a megmaradt hozzávalókat és alaposan kidagasztom (20 percnél kevesebb időre be sem kapcsolom a dagasztógépet, úgyhogy nálam minden kelt tésztával minimum ennyit dolgozik). A zabpehelytől könnyebb lesz az amúgy sűrű, rozsos massza; és valóban fontos, hogy ne apróra vágott, darabos dió kerüljön a tésztába hanem alaposan ledarált, mert süléskor csak így kap finom, pirult diós héjat a kenyér.
Ha kellően összedolgozta a gép a tésztát, meleg helyen duplájára kelesztem majd újradagasztom kb. 10 percig. A végeredmény egy, a megszokott kenyértésztáknál puhább, ragacsosabb tészta lesz. Ezt sütőpapírral borított lapra teszem, a tetejét megkenem hideg vízzel, kissé bevagdosom és 180 fokra előmelegített sütőben kb. 45-50 percig sütöm.

Langyosan, vajjal, kéksajttal a tetején a legfinomabb.

Nincsenek megjegyzések: