2010/03/10

Raktam

Amint azt az előzőekben írtam, az elmúlt pár napban két dologra redukáltam a főzést, így a mostani bejegyzés témája sem igazán friss, de annyira megkívántam, hogy előhalásztam a róla készült fotót és csendesen csorgatom a nyálam, hátha attól jobb lesz.
Nagyon szeretem a rakott dolgokat. Mindent, amit rakni lehet (márpedig mit ne lehetne?), az jó, ez biztos. Nálam az összes ilyen összesütős-dolog kizárólag római tálban készül (a világ egyik legjobb találmánya), szerintem így érnek össze legjobban az ízek. Ez itt a rakott krumpli egyik verziója, egész pontosan az, ahogyan én általában készíteni szoktam, de persze ez is variálható az évszaknak megfelelő zöldségektől és hangulattól függően számtalan módon. Nekem ez az egyik kedvencem, kicsit átmenet a gratinírozott burgonya és a hagyományos értelemben vett rakott krumpli között.


Hozzávalók:
60 dkg burgonya
50 dkg gomba (aki szereti, bevállalhatja különféle erdei gombákkal is, úgy a gomba íze jobban dominál majd, aki kevésbé, használhat egyszerű championt is)
500 ml tejszín
4 tojás
2 nagy fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
2 pár virsli
10 dkg kockázott bacon
2-3 evőkanál olívaolaj
só, bors, kakukkfű, rozmaring


Elkészítése:
Kissé macerás mindent külön-külön előkészíteni, de megéri. A tojásokat keményre főzöm és felkarikázva félreteszem egy tálba. A bacont zsírjára pirítom, és ha kész, azt is félreteszem. Egy kevés olívaolajon lepirítom az előzőleg vékonyra szeletelt gombát és az is mehet egy tálba. Ugyanezt teszem a felkarikázott vöröshagymával, majd a szintén felkarikázott virslivel is. Ezek után hajszál vékonyra szeletelem a burgonyát és (előfőzés nélkül, nyersen) elkezdem rakni a cseréptálba az előzőleg lepirított hozzávalókkal együtt: burgonya, virsli, bacon, tojás, hagyma, gomba és így tovább, amíg minden hozzávaló el nem fogy. Természetesen minden rétegnél fűszerezek és valahol középtájon elszórom rajta a felaprított fokhagymát is. A legfelső réteg krumpli legyen, amire végül ráöntöm a tejszínt. Nem kell aggódni, nem marad a tetején, szépen befolyik a "rakás" közepébe is. Ezután 200-220 fokon addig sütöm, míg a tetején a krumpli megpirul.

Nincsenek megjegyzések: